Moralne dylematy samochodu?

Sztuczna inteligencja otacza nas coraz bardziej i dziwi coraz mniej. Inteligentne roboty wykonują coraz więcej ludzkich czynności lub pomagają ludziom, tam gdzie jest niebezpiecznie, uciążliwie bądź nużąco. Ostatnio źródłem emocji staje się koncepcja samochodu, który potrafi uczestniczyć w normalnym ruchu drogowym zarówno w mieście jak i na trasie. Odczytuje znaki, orientuje się na drodze, ocenia sytuację i unika niebezpiecznych sytuacji… Brzmi może nieco niewiarygodnie, ale prace projektu Google driveless car są już zaawansowane. Może być to przełomowe rozwiązanie dla osób niewidzących lub … fatalnych kierowców.

W przypadku w pełni autonomicznego samochodu pojawiają się jednak poważne problemy etyczne. Co zrobić, jeśli sytuacja niebezpieczna jest nieunikniona? Narazić pasażerów, czy motocyklistę jadącego z przeciwka? Te i inne problemy moralne znane są filozofom od dawna (choćby tzw. dylemat mostku).

Preparing for the end? (C) huffingtonpost.co.uk

Preparing for the end? (C) huffingtonpost.co.uk

Rozważania odnośnie etycznych dylematów robotów nie sposób prowadzić w odwerwaniu od zaskakująco dawnych praw robotów sformułowanych przez Isaaca Asimowa jeszcze w 1942 roku. Oto one:

  1. Robot nie może skrzywdzić człowieka, ani przez zaniechanie działania dopuścić, aby człowiek doznał krzywdy.
  2. Robot musi być posłuszny rozkazom człowieka, chyba że stoją one w sprzeczności z Pierwszym Prawem.
  3. Robot musi chronić sam siebie, jeśli tylko nie stoi to w sprzeczności z Pierwszym lub Drugim Prawem.

Na rozgrzewkę do rozmyślań na temat moralnych dylematów związanych z samojeżdżącymi samochodami można warto zajrzeć do poniższego popularnego artykułu:

Should Robot Cars Be Programmed To Kill You If It Will Save More Lives?

Po rozgrzewce warto zajrzeć tutaj:

dr Patrick Lin, The Ethics of Saving Lives With Autonomous Cars Is Far Murkier Than You Think.

 

 

Reklamy

About P.Polak

Zajmuję się historią filozofii polskiej i filozofią informatyki. Po pierwsze, interesują mnie związki filozofii z Krakowem zwanym już w XV w. "Atenami polskich filozofów". Szczególnie interesuje mnie filozofia przyrody. Pisałem również o filozofii we Lwowie, ale w wersji monografii "tylko dla zawodowców". Po drugie, zajmuję się filozoficznymi problemami w informatyce (sztuczna inteligencja, metodologia, ontologia) a przy okazji również filozofią techniki. Po trzecie, w wolnych chwilach dla przyjemności piszę o tradycjach polskiej kultury wina dzieląc się perełkami odnalezionymi w dawnych publikacjach.

Posted on 19 Maj 2014, in etyka robotów, sztuczna inteligencja. Bookmark the permalink. Dodaj komentarz.

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s

%d blogerów lubi to: